December 21, 2010

Dengarlah wahai sahabat...

wahai sahabat
aku kenalimu walau engkau tidak mengenali aku
aku mendampingimu walau aku tidak didampingi
aku kisahkan kamu dalam hidupku
walaupun tiada setitis noktah pun dalam diari hidupmu

sahabat
doaku untukmu tidak pernah  putus dalam zikirku
walaupun pada lidahmu terguris
seribu kebencian pada sahabatmu
tidak tertitis walau sepatah kalimah doa untukku
aku tidak mengharapkannya walau sepatah kata

untuk apa
nilainya seorang sahabat jika
menjalinkan persahabat demi mendapat balasan
disaat Tuhan telah menjanjikan ganjaran setimpal
untuk harga hubungan yang dijalin
sedang nikmatnya tidak terhitung
lalu ku pegang janji itu

apakan daya
niatku tidak kau pandang
lalu kau jadikan kudis yang basah
takkan pernah kering walau terkena sinaran
ibaratnya aku dijadikan pisau yang menghiris

kata-kataku
mungkin panah yang berbisa
tetapi azimat bagi yang memikirkannya
teguranku demi kebaikan
tapi diriku dijadikan musuh warisan
persisnya aku insan yang terbuang
dari kelompok persahabatan

apa benarkah
hadirku sekadar mengemis kasih
lalu dihidupmu bagaikan hujan
tidak diundang tetapi memberikan harapan
yang ditunggu sekadar mimpi
sedangkan hakikatnya hanyalah kebencian

sahabatku
demi kebahagianmu sentiasa
aku rela undurkan diri
buat ruang untuk kau menghela nafas
sekian lama telah disekat
kubiarkan kau dengan angan-angan
yang mungkin kau akan jadikan kenyataan

selamat tinggal
wahai sahabat yang aku sanjung
selagi mampu untuk kujunjung
jika pergiku ini meringankan hidupmu
ia menjadi kebahagiaan buat diriku
demikian juga jika ku diperlukan
tanganku sentiasa terbuka
menyambut seruan daripadamu

No comments:

Post a Comment

Salam ukhwah fillah.. harap sudilah follow